Skolen på Himmelev
Skoledagen
Skolen på Himmelev ligger lige siden af boligerne. Du kommer til at gå i en lille skole. Der er 1-3 elever i klasserne. Vi kan tilbyde dig samme fag som den almindelige folkeskole, men vi tilpasser i høj grad indholdet og undervisningsmetoder, så de passer til dig.
De ældre børn kan tage folkeskolens afgangsprøve hos os og har også mulighed for at tage fag på den nærliggende Hvalsø skole.
En skoledag starter oftest kl. 8.30. Dagen starter ofte samlet ved et fællesbord i midten af klassen. Herefter følger hver elev sit eget skema. Det er muligt både ved at arbejde sammen eller alene ved sit eget skolebord.
Til frokost spiser vi varm mad, som tilberedes af Himmelevs egen kok.
Undervisning og frikvarter
Undervisningen kan både foregå i skolelokalerne, men kan også foregå udenfor eksempelvis i skoven, på stranden, på museer eller i Zoologisk Have. Ind imellem arbejder mange af skolens elever med fælles emner eller aktiviteter. Nogle gange slutter vi af med, at forældrene inviteres til fremlæggelsen.
I frikvartererne kan børnene være indenfor og lege, spille, læse eller slappe af. Børnene kan også være udenfor og eksempelvis køre moon car, spille fodbold, sjippe eller blæse sæbebobler på Himmelevs legeplads.
Der er altid voksne omkring børnene - også i frikvartererne.
Til forældrene
Skolen er bygget og indrettet, så den kan tage hensyn til det særlige behov som mange børn med autisme har - eksempelvis i forhold til overskuelighed, reduceret støjniveau og adgang til forskellige størrelser lokale. Vi har også vores egen gymnastiksal.
Vi tilbyder undervisning efter folkeskoleloven fra børnehaveklasse til og med 10. klasse. Vi dækker som udgangspunkt hele fagrækken og det krævede minimumstidsplan. Undervisningen er tilpasset den enkelte elev. Vi er en del af folkeskolereformen.
Der er mulighed for at tage fag på den nærliggende folkeskole - Hvalsø Skole og også for at aflægge folkeskolens afgangsprøve. Børnene undervises i grupper af cirka 1-3 elever og af omkring 6-8 personaler fra det tilknyttede team.
I skolen har vi fokus på både faglig, personlig og social udvikling. Vi samarbejder med det øvrige pædagogiske, psykologiske og socialfaglige personale på Himmelev om at tilbyde børnene så gode udviklingsbetingelser som muligt. Vi lægger i fællesskab behandlingsplaner for eleverne og vurderer indsatser på faste, kontinuerlige møder.
Himmelevs interne skole har kvalitetsaftaler med Lejre Kommune. Vi samarbejder blandt andet med PPR, som kan rådgive om talepædagogisk bistand.
Himmelev har sin egen ergoterapeut ansat.
Eleverne møder i skole kl. 8.30. Eleverne følger hver sit individuelle skema. En del af undervisningen foregår ved et fællebord i midten af klassen - andet foregår ved enkeltmandsborde, som er indrettet til det enkelte barn.
Vi benytter os af det i undervisningen og har installeret smartboards i flere klasselokaler.
For de børn, der profiterer af det, arrangerer undervisning væk fra skolen i skoven, på stranden, i Zoologisk Have, på museer eller andet. Enkelte børn tilbydes i perioder undervisning i boligen.
I frikvartererne har børnene både mulighed for at være ude og inde. Vi har dejlige udearealer med god plads og med gynger, trampolin, moon car, legeplads, sandkasse med mere
Indenfor kan børnene eksempelvis spille, lege eller læse. Der er altid personale tilstede når børnene holder frikvarter - både ude og inde.
I skolen arbejder eleverne både mere traditionelt fagopdelt, men også i tværfaglige emneforløb. Her er et eksempel på et tematisk forløb, hvor tre elever har arbejdet med "sanserne". Arbejdet foregik gennem flere uger og sluttede af med en fernisering, som hele Himmelev blev inviteret med til.
Nedenfor kan ses den instruktion, eleverne fik og nogle af de resultater, der kom ud af arbejdet:
- I forbindelse med arbejdet med synssansen, skal vi gennem forskellige øvelser, træne vores øjne til at fokusere anderledes end det vi plejer.
- I forbindelse med arbejdet med høresansen, skal vi optage lyde, høre lyde, finde lyde og selv læse tekster op, hvor vi bliver særlige opmærksom på måden det læse op på.
- I arbejdet med balancesansen, skal I udfordre jeres krop til at lave forskellige balance øvelser.
- I arbejdet med følesansen, skal vi udforske og røre ved forskellige materialer. Vi skal arbejde med papmache, former og farver. Vi skal til slut lave en musik video, hvor vi bruger vores paphoveder.
Eleverne har produceret en billedserie, som blev vist på fernisering, en række videoer og masker.

Ferieplan 2024-2025
Første skoledag efter sommerferien: mandag den 5. august 2024
Fridage:
-
- torsdag den 12. september 2024
- fredag den 13. september 2024
- fredag den 20. september 2024
- torsdag den 1. maj 2025 og fredag d. 2. maj 2025
- Kristi Himmelfart: Torsdag den 29. maj og fredag den 30. maj 2025
- Grundlovsdag: Torsdag den 5. juni 2025 og fredag den 6. juni 2025
- 2. pinsedag: Mandag den 9. juni 2025
Ferier:
- Efterårsferie uge 42: Starter lørdag den 12. oktober til og med søndag den 20. oktober 2024
- Juleferie: Starter lørdag den 21. december 2024 til og med onsdag den 1. januar 2025
- Feriedag fredag d. 17. januar 2025
- Vinterferie uge 7: Starter lørdag den 8. februar til og med søndag den 16. februar 2025
- Påskeferie: Starter lørdag den 12. april til og med mandag den 21. april 2025
Sommerferien starter lørdag den 28. juni 2025.
Første skoledag efter sommerferien: Mandag den 4. august 2025.
Opdateret fredag den 13. dec. 2024