Gå til indhold

Hvad er autisme?

Mangler du viden om, hvad autisme er? Bliv klogere på udviklingsforstyrrelsen og hvordan den kan påvirke de børn, der bor på Himmelev.

Vi arbejder ud fra Socialstyrelsens definition af autisme:

”Autisme er en udviklingsforstyrrelse, der er kendetegnet ved en anderledes, og ofte forsinket, udvikling af sociale og kommunikative færdigheder samt en gentagelsespræget adfærd, som forekommer i forskellige grader og former, inden for områder som: Socialt samspil, kommunikation, forestillingsevne, adfærd og interesser. Autisme indvirker på personens interesseområder, personlighedsudvikling og livssituation – i det hele taget alle de situationer og sammenhænge, som mennesker med autisme befinder sig i.”

Kilde: Socialstyrelsen om autisme

Det betyder blandt andet, at mennesker med autisme kan have svært ved at leve sig ind i eller forestille sig, hvad andre mennesker tænker og føler. De kan have svært ved at aflæse, hvorfor andre handler, som de gør; derfor er det ofte svært for dem at være en del af i sociale situationer, og de ender ofte i misforståelser.

"Følger af autisme påvirker livsudviklingen på forskellige områder. Nogle med autisme har desuden fx udviklingshæmning, psykiske tillægsvanskeligheder eller andre udfordringer, som fx søvnproblemer eller sanseintegrationsudfordringer”

Kilde: Socialstyrelsen om autisme

Påvirkning af funktionsområder

Autismespektrumforstyrrelser kan også påvirke mange andre funktionsområder – både på et neuropsykologisk niveau og på et mere funktionelt plan. For at få en bedre forståelse af barnets evner og vanskeligheder, arbejder vi med elementer fra de områder og er nysgerrige på, hvordan det enkelte barns funktioner kommer til udtryk. Det kan for eksempel være i forhold til begavelse, sanseindtryk, koncentration, hukommelse, overblik og problemløsning.

Nogle eksempler kan være, at børn med autisme kan være udfordrede af bestemte lyde og lugte. Problemer med følesansen kan også gøre det svært at have tøj på, komme i bad og få vasket hår. Ofte giver det behov for støtte til at holde på koncentrationen og opmærksomheden.

Der kan også være eksekutive vanskeligheder ved at sætte gang i aktiviteter. Barnet kan ”hænge fast” i en detalje i længere tid eller have svært ved at få overblik over dagen, opgaver og situationer. Udviklingsforstyrrelsen har derfor meget stor indflydelse på barnets/den unges kommunikation, samspil med omgivelserne og egen agenthed i hverdagen.