Syn på menneskelig udvikling
I tilrettelæggelsen af miljøet omkring børnene tager vi udgangspunkt i dette syn på udvikling:
- Udvikling sker gennem tillidsfulde relationer.
- Identitet bliver hele tiden genskabt af de historier, vi selv og andre fortæller om os.
- Udvikling sker gennem træning af færdigheder i den nærmeste udviklingszone og de historier, der kan fortælles af barnet og andre om barnet.
- Man vokser af anerkendelse.
- Alle kan lære.
- Barnet er unikt og skal forstås og mødes på egne præmisser.
- Livsduelighed fås gennem deltagelse i betydningsfulde fællesskaber.
Teoretisk bruger vi teorier inden for den socialkonstruktivistiske tankegang (kognitiv og narrativ tilgang), udviklingspsykologiske teorier og kommunikationsteori. Fra hver enkelt tilgang har vi udvalgt tankegange og metoder, som er særligt relevante for målgruppen børn og unge med autisme.
De udviklingspsykologiske teorier giver fokus på relationsdannelsens betydning for barnets udvikling og på tilrettelæggelse af læringsprocesser. Vi har terapeuter tilknyttet, der bruger Marte Meo-metoden og Play Project, der begge fokuserer minutiøst på barnets initiativ og på styrkelse af det anerkendende samspil mellem barn og voksen.
Redskaber og støttesystemer
Det narrative perspektiv giver os begreber for at sætte barnets egen handlekraft og intention i højsædet. Samtidig sætter tilgangen fokus på sprogets og fortællingers betydning for et menneskes handlemuligheder. Vi har fokus på 3 redskaber, som er særligt brugbare til børn og unge med autisme:
- Alternative fortællinger
- Intention
- Eksternalisering.
Med de kognitive og neuropsykologiske teorier får vi viden om barnets kognitive og kommunikative udvikling og metoder til at støtte til større forståelse af tanker, følelser, krop og adfærd. Vi bruger forskellige kommunikative støttesystemer med enkel visualisering og metoder til social færdighedstræning - blandt andet ”sociale historier” og ”Let´s Visualize”. I de strukturpædagogiske tilgange arbejder vi også med elementer fra ”TEACCH”, blandt andet:
- Dag- og ugeskemaer
- Strimler med elementer i rutiner
- Strukturering og visualisering med piktogrammer
- Visualisering generelt i hverdagen.
Opdateret fredag den 13. dec. 2024