Gå til indhold

Den bærende ide

På Himmelev tilpasser vi løbende barnets rammer, så vi hele tiden skaber det mest udviklingsstøttende miljø for det enkelte barn.

Ethvert barn ses som et unikt individ, der skal mødes med positive relationer, nysgerrighed og den rette individuelle indsats. Sådan så Sofie Madsen på "de særlige børn", som hun kaldte dem, da hun grundlagde institutionen Himmelev i 1926.

Tillidsfulde relationer i et tilpas forenklet miljø

Det er stadig den bærende tankegang på Himmelev: Vi møder barnet med tilbuddet om positive og tillidsfulde relationer og tager udgangspunkt i hver enkelt barns ressourcer og interesser. Herudfra planlægger vi et tilpas forenklet miljø omkring barnet. Her tænker vi hele miljøet på Himmelev ind. Det gælder alt omkring:

  • Måltider
  • Boligindretning
  • Kommunikationsform
  • Relationer
  • Undervisningsmateriale
  • Fritidsaktiviteter.
Hjerte ikon

Citat fra Sofie Madsen

Fra ”Tanker der tog form undervejs”, side 128. Foredrag oktober 1958

”Det er noget i omgivelserne, der forårsager, at visse forsvarsreaktioner kommer i gang hos barnet. Disse virker så tilbage på omgivelserne og aktiviserer yderligere modforanstaltninger, der igen forstærker forsvaret, så dette måske går over til at blive provokerende angreb.

Nye forhold, en miljøændring, kan ofte hjælpe barnet ud af denne onde svikmølle, men man må være klar over, at barnet vil være tilbøjeligt til på forhånd at indtage en holdning, der meget let tvinger omgivelserne ind i de modforanstaltninger og genreaktioner, der fra begyndelsen var igangsættende.

Det er derfor så vigtigt ved en sådan miljøbehandling fra den første dag at undgå at medvirke ved denne forventningens onde cirkel”.

Udviklingen igennem årene har givet større fokus på at være del af det omgivende samfund og inddragelse af familien som en aktiv og meget vigtig del af børnenes liv.

Sammenhængende tilbud

Vi arbejder systematisk med at sikre den bedste sammenhæng mellem barnets forskellige miljøer - både internt på Himmelev, men også mellem barnets familie og Himmelev. Vi har blandt andet et tæt samarbejde med barnets familie om dagligdagens konkrete:

  • Begivenheder
  • Gøremål
  • Udfordringer.

Deltagelse i det omgivende samfund

Vi prioriterer højt, at barnet er en del af i det omgivende samfund med den pædagogiske støtte, barnets funktionsniveau og motivation kræver. Nogle børn og unge:

  • Bruger biblioteket
  • Køber ind i lokale butikker
  • Tager offentlige transportmidler
  • Går til konfirmationsforberedelse
  • Deltager i fritidstilbud med mere.

Nogle enkelte børn/unge har deres undervisningstilbud på eksterne skoler. På den måde øver barnet både sine færdigheder i et mere beskyttet miljø hos os, men også i det miljø, hvor de skal bruge de lærte færdigheder.

Ekstra information