Kognitiv tilgang
Hvad er kognitiv tilgang?
I psykologien refererer kognition til de mentale processer, som er involveret ved tænkning og ved brug af viden. En persons kognitive evner kommer af flere grundlæggende funktioner, som blandt andet handler om:
- Begavelsesniveau
- Opmærksomhedsstyring
- Sansebearbejdning
- Overblik.
Ens kognition er også blevet til ud fra de erfaringer, man har i det sociale sammenspil og med verdenen generelt - både bevidste erfaringer og ikke-sproglige ”fortællinger” om sig selv med andre mennesker.
Allerede fra en ganske tidlig alder bliver nogle indre arbejdsmodeller for interaktioner skabt med andre og for hvordan vi forstår verdenen omkring os. Det er ubevidste og superhurtige forudsigelser om verden, som er kvalificerede gæt på, hvad der sker omkring en. Mennesker bruger de kognitive skemaer/modeller til at forudsige verdenen, sig selv og ikke mindst andre mennesker (Broberg, A. et al, 2005; Madsin, C. et al., 2020; Vermeulen, P. 2023).
Kognitiv tilgang og autisme
Mennesker med autisme har en anderledes måde at forudsige verden på end neurotypiske personer (en person med en typisk hjerne uden en diagnose). Nyere forskning viser, at mennesker med autisme kan have modeller, som kan være unøjagtige på grund af en for høj grad af fokus på detaljen. Det kan gøre det svært at lave generaliseringer og forudsigelser af verdenen, hvilket kan få de autistiske hjerner til at overreagere (Vermeulen, P. 2023).
Fordi autisme bliver set som en udviklingsforstyrrelse, vil dele eller elementer af de kognitive funktioner være påvirket. Grundlæggende neuropsykologiske funktioner kan være påvirket i mere eller mindre grad allerede fra spæd, mens andre funktionsvanskeligheder først bliver tydelige i løbet af personens udvikling – både i forbindelse med den hjernemæssige udvikling, i interaktion med andre mennesker og i forskellige kontekster (Madsin, C. et al. 2020).
Den kognitive tilgang i terapi arbejder med struktureringsmetoder, der skal gøre det lettere at forstå egne og andres tanker, følelser, krop og adfærd. Den bygger på antagelsen om, at vores tanker har afgørende betydning for:
- Hvad vi kommer til at føle.
- Hvilke kropslige fornemmelser vi har.
- Hvordan vi handler.
Det bliver kaldt den kognitive diamant. Når man arbejder kognitivt, undersøger man tanker, følelser og handlinger hver for sig. På den måde får man viden om, hvordan de gensidigt påvirker hinanden og idéer til, hvor forandring kan startes.
Kognitiv tilgang på Himmelev
Når vi arbejder i det kognitive område, er vi opmærksomme på barnets funktionsniveau (færdigheder) indenfor forskellige områder og i forskellige sammenhænge. Barnet kan handle forskelligt afhængig af de sammenhænge, barnet er en del af.
Med en bevidsthed om eksempelvis kognitionsniveau, funktionsniveau, udviklingsmuligheder og stressfaktorer, kan vi bedre tilpasse den pædagogiske indsat til det enkelte barn.
Strategier
Det skal blandt andet ses i en social og kontekstuel sammenhæng - for eksempel KAT-kassen.
Børnene og de unge hos os bliver tilbudt at lære strategier til at håndtere deres følelserne og stressfyldte situationer. For nogle børn med mental retardering sker udforskningen og indsigten på et meget enkelt, konkret niveau, der er tilpasset deres kognitive evner.
Nogle af børnene skal måske først lære at registrere og skelne mellem følelser for så at få hjælp til at øve sig i nye strategier til problemløsning. Det kan blandt andet gøres ved at bruge værktøjer fra KAT-kassen (Kognitiv Affektiv Træning). Værktøjerne hjælper børn og unge med at forstå og udvikle kommunikation, når det handler om tanker, følelser, handlemønstre og sociale relationer.
Andre børns udvikling kan være at videreudvikle mentaliseringsevner og empati, hvor de får ny viden til at forstå og se verdenen fra andres synspunkt. Vi tilbyder også konkrete terapiforløb til de børn, som kan have gavn af det.
Vi tilbyder psykoedukation/dialoger om autisme og de tematikker til de børn og unge, der kan knytte sig til diagnosen og eventuelt andre øvrige aspekter af deres kognitive evner. Indholdet vil være om de hjernemæssige funktioner, som er involveret i tænkning, følelser og handling. Funktionerne kan blandt andet være:
- Begavelse
- Hukommelse
- Sprog
- Opmærksomhed
- Eksekutive evner (for eksempel igangsætning, fleksibilitet og overblik).
Et generelt ønske er blandt andet at styrke børnenes forståelse af sammenhængen mellem følelser, tanker, handling og krop. I denne proces kan børnene lære at anerkende sine egne ressourcer og udfordringer. Det gør dem bedre i stand til at sætte mål for deres egen udvikling. Vi tilbyder psykoeducation, når det passer til det enkelte barn eller den unge.
I arbejdet kan vi blandt andet bruge det visuelle redskab ”Let´s Visualize – Min Autisme” til at øge selvforståelsen hos unge (og voksne) med autisme. Materialet giver blandt andet en generel viden om autisme. Ved at arbejde med ”autismeprofilens” 12 områder, kommer man rundt om grundlæggende funktionsområder, hvor udgangspunktet bliver tilpasset til den enkelte.
Vi bruger også materialet i det psykoedukative arbejde omkring barnet og det unge menneske.
Læs eventuelt mere på hjemmesiden for ”Let´s Visualize – Min autisme”
Opdateret fredag den 13. dec. 2024