Gå til indhold

Strukturpædagogisk tilgang - TEACCH

TEACCH er et struktureret undervisnings- og behandlingskoncept til mennesker med autisme, der er udviklet i USA.

Hvad er TEACCH?

Metoden TEACCH består af elementerne:

  • Teoretisk forståelse af autisme og udvikling er nødvendig for det pædagogiske arbejde.
  • Den enkelte elev skal beskrives som et helt og unikt menneske, hvor der bliver tilknyttet individuelle undervisningsplaner og strategier i samarbejde med hjemmet.
  • Arbejde med ”alternativ mening”. Det giver den enkelte de værktøjer, der støtter eleven i hverdagen (visualisering gennem farvekoder, piktogrammer, guidesystemer og samspilshjælp gennem sociale historier med mere).
  • Autisme er et livslangt handicap. Alligevel skal der arbejdes med udvikling, der øger personens selvstændighed og potentielle handlemuligheder.
  • Undervisning er en dynamisk proces. Der skal konstant arbejdes på nye løsninger.

TEACCH på Himmelev

Vi bruger en del af elementerne fra TEACCH, for eksempel:

  • Dag- og ugeskemaer
  • Faste rutiner
  • Piktogrammer
  • Strimler
  • Billeder
  • Huskesedler på skrift
  • Time Timer.

Undervisningen i skolen bruger i en vis udstrækning TEACCH-elementer, når der skiftevis bliver arbejdet ved fællesborde og enkeltmandsborde, og når der bliver brugt særlige kasser til børnenes selvstændige arbejde med undervisningsmaterialer.

Lov Arousal

Med Low Arousal tilpasser vores personalet deres kommunikation, handlinger og krav til det enkelte barn, så barnet undgår at havne i kaos. Low Arousal - også kaldet ro-givende pædagogik - tager udgangspunkt i, at mennesker reagerer med udfordrende adfærd, når de har mistet kontrollen over sig selv og er endt i en tilstand af kaos.

Udsagnet ”Mennesker, der kan opfører sig ordentligt, gør det” illustrerer tankegangen i Low Arousal. Barnets udfordrende adfærd bliver set som en reaktion og kommunikationsform, der fortæller de ansatte, at barnet ikke kan håndtere den aktuelle situation. Den forståelse er modsætningen til at se adfærden som et udtryk for en provokation, manglende vilje eller dårlig opførsel. 3 grundlæggende principper er:

  • Ansvarsprincippet: Den, der tager ansvar, kan påvirke (personalet tager ansvaret for relation og samarbejde).
  • Kontrolprincippet: Man skal have kontrol over sig selv for at kunne samarbejde med andre.
  • Affektsmitte: Mennesker smitter hinanden med følelser og stemninger.