Gå til indhold

Litteraturliste

Der ligger en masse litteratur til grundlag for Himmelevmodellen. Her på siden kan du finde alle de kilder, vi har brugt.

Bøger og artikler

  • Attwood, T. (2008): Aspergers syndrom. Dansk Psykologisk Forlag
  • Attwood, T. (2008): Å utforske følelser. Hertervig forlag
  • Bendix, H. (2022): Legetræning – Social læring for børn med autisme, ADHD og andre udviklingsforstyrrelser. Pressto
  • Birk Sørensen, J. (2002): Marte Meo metodens teori og praksis. Systime.
  • Birk Sørensen, J. (2017): Dig, mig og os: observation og analyse af kontakt og relationer. Dansk Marte Meo Center.
  • Bitsch-Larsen, S. (1997): Sofie Madsen. En pioner i de anderledes børns verden. Dansk Psykologisk Forlag.
  • Broberg, A. et al. (2005): Klinisk Børnepsykologi –udvikling på afveje. KBH. Hans Reitzels forlag.
  • Brørup, M. (red) (2003): Den nye Psykologi håndbog. Gyldendal Uddannelse.
  • Fonagy, P. (2007): Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling. Akademisk Forlag.
  • Holmgren, A. (red) (2013): Fra terapi til pædagogik. En brugsbog i narrativ praksis. Gyldendal.
  • Illeris, K. (red) (2012): 49 Tekster om læring, Frederiksberg. Samfundslitteratur.
  • Lier, L. (red) (1999): Børne og Ungdomspsykiatri. Hans Reitzel.
  • Lindqvist. C. (red) (2004): Vygotsky om læring som udviklingsvilkår. KLIM.
  • Lund, H. (2014): Den pædagogiske mixerpult. Tidsskriftet SOCIAL UDVIKLING 6, s. 4-10
  • Madsen, S. (1974): Tanker, der tog form undervejs. Dansk Videnskabs Forlag.
  • Madsin, C. et al. (2020): Let’s Visualize –Min Autisme. Skive. Autismecenter Nord-Bo og Spektrumforlaget.
  • Møller Nielsen, A. et al. (2016): KAT-kassen. Kognitiv affektiv træning. Dansk Psykologisk forlag.
  • Peeters, T. (1999): Autisme. Fra teoretisk forståelse til pædagogisk praksis. Videnscenter for Autisme.
  • Rough, P. (2004): Marte meo i praksis. Gyldendal Uddannelse.
  • Ryhl, C. (2012): Autismespektrumforstyrrelser - et psykologisk overblik. Hans Reitzel.
  • Stern, D. (1985): Barnets interpersonelle univers: Et psykoanalystisk og udviklingspsykologisk perspektiv.
  • Tøfting Kongsgaard, L. (2014): Multiteoretisk praksis i socialt arbejde. Samfundslitteratur.
  • Vermeulen, P. (2023): Autisme og den forudsigelige hjerne – absolut tænkning i en relativ verden. KHB. PRESS TO forlaget.
  • White, M. (2008): Kort over narrative landskaber. Hans Reitzel.
    Winnitcott, D. W. (2014): Leg og virkelighed. Hans Reitzel
  • Opgave på www.paedagogen.dk, Gruppe 17: ”Det anerkendende øjeblik i relationen mellem pædagogen og barnet i daginstitutionen”

Forskningsrapporter og bøger baseret på forskning på Himmelev

  • Ditte-Marie From, Jesper Holm, Kasper A. Kristensen, Henrik Sørensen fra RUC. ”Sundhedsfremmende pædagogik i hverdagskulturen”, 2011-2013
  • Anne Breumlund og Inger Bruun Hansen – Fra Aalborg universitetsforlag. ”Narrativt inspireret social pædagogik på det specialiserede socialområde”, 2017-2019
  • ”Narrativ pædagogik-med fokus på virkning ved Himmelev
    Behandlingstilbud”, 2020-2021

Links