Gå til indhold

Behandlingstilgang og værktøjer

På Himmelev er der en tæt sammenhæng mellem opgaven vi løser, vores værdigrundlag og de teorier og metoder, vi anvender.

Bred tværfaglighed samlet ét sted

Hos Himmelev tilbyder vi et højt specialiseret fagligt miljø med individuelle skræddersyede løsninger til børn og unge med autismespektrumforstyrrelser. Vi er en §43 institution under Barnets Lov og hører under socialområdet i Region Sjælland.

Medarbejderstaben på Himmelev er bredt sammensat af ledere, pædagoger, lærere, social- og sundhedsassistenter, administrativt og praktisk personale, psykolog og socialrådgiver og fysioterapeut og psykiater.

Vi samarbejder med PPR, Region Sjællands juridiske og pædagogiske konsulenter og eventuelt med egen læge, diætist og relevante terapeuter.

Behandlingstilgang

Behandlingstilgangen på Himmelev består af et integrerende blik på sammenhængen mellem kerneopgave, værdier, teorier og metoder.

Vores behandlingstilgang er bygget op omkring at tilrettelægge tilpasse udviklingsmuligheder, så børn og unge lærer, udvikles og trives. Vi har fokus på hver enkelt barn og tilrettelægger i fællesskab med forældre og kommune om individuel behandlingsplan for barnet.

Vi tilbyder et sammenhængende behandlingstilbud, hvor skole og bo-del samarbejder tværfagligt ud fra behandlingsplanen. Vi har egne interne psykologer. I det praktiske arbejde på Himmelev yder alle ansatte en indsats i forhold til kerneopgaven:

  • Når et barn undervises.
  • Når maden serveres.
  • Når vagtplaner lægges.

Måden, det bliver gjort på, trækker på særlige værdier, teorier og metoder. På den måde vil kerneopgave, værdier, teorier og metoder være til stede i alle dagligdags aktiviteter på Himmelev. I arbejdet med behandlingstilgangsmodellen ligger den endelige integrering i det daglige arbejde for os medarbejdere.

Himmelevmodellen er en betegnelse, vi benytter for at beskrive Himmelevs værdier, vores faglige fundament og vores behandlingstilgang. 

Læs om Himmelevmodellen som behandlingstilgang

Værktøjer: Den pædagogiske mixerpult

På Himmelev anvender vi et refleksionsværktøj, vi kalder "Den pædagogiske mixerpult". Ved hjælp af dette redskab kan vi kortlægge væsentlige faktorer i barnets liv, som øver indflydelse på, hvordan barnet trives, udvikler sig og lærer i konkrete situationer.

Redskabet bakker op om vores værdier og pædagogiske tilgang: "Vi retter på omgivelserne - ikke på barnet".

Ved at kortlægge væsentlige faktorer i barnets miljø og ved at bruge mixerpulten til at få overblik over faktorernes samspil, kan personalet omkring barnet justere på indtrykkene indtil den rette klang, eller det mest optimale miljø, bliver stillet til rådighed for barnet.

Vi har valgt mixerpultmetaforen for at indfange det dynamiske i tilrettelæggelsen af miljøet: Når vi justerer på én af knapperne i miljøet, skal vi også justere på andre, for stadig at ramme den rette klang for barnet. Eller med andre ord for at skabe det tilpas forenklede miljø, som hvert enkelt barn kan udvikle sig i.

Pjece om etablering og pædagogisk metode i en særforanstaltning

Himmelev udgav i 2014 en pjece "Himmelevmodellen - et tilpas forenklet miljø". Etablering og metode i særforanstaltning. Pjecen beskriver i korte træk Himmelevs behandlingstilgang og de særlige overvejelser, der gør sig gældende ved etablering og drift af et særprojekt.

Hent pjecen "Himmelevmodellen - et tilpas forenklet miljø"