Tilbud og ydelser
Himmelev tilbyder både døgn- og dagtilbud med intern skole for børn og unge mellem 5 og 18 år. Der er i begrænset omfang mulighed for forlængelse ud over det fyldte 18. år. Det er også muligt at bo på Himmelev og gå i folkeskole eller privatskole.
Vi har også fokus på barnets liv uden for institutioner, for eksempel i form af fritidsaktiviteter, kammerater og i forhold til ungdomsuddannelse. Vores elever kommer ofte videre til STU.
Medarbejdergruppen er tværfagligt sammensat og består blandt andet af:
- Lærere
- Pædagoger
- Social- og sundhedsassistenter
- Medhjælpere
- Teknisk administrativt personale
- Kok
- Socialrådgiver
- Psykologer.
Læs om os på Tilbudsportalen for en mere detaljeret beskrivelse af tilbuddet
Vi tilrettelægger forløbene individuelt og i tæt samarbejde med forældre og forvaltning.
- Døgnophold efter Barnets Lov §43, stk. 3. Der er mulighed for forlængelse udover barnets fyldte 18. år efter Servicelovens §107.
- Undervisning efter folkeskoleloven §20, stk. 2, jævnfør stk. 4. Der er indgået undervisningsoverenskomst med Lejre Kommune.
- Særligt klubtilbud (daggruppetilbud) efter Barnets lov §84.
Ydelseskatalog - boligerne
Lovgivning
Himmelev behandlingstilbud er en døgninstitution for børn og unge.
Himmelev Behandlingstilbud drives efter Barnets Lov § 43 og Serviceloven §107.
Målgrupper
Brugerne er mellem 5 og 18 år med handicap indenfor gennemgribende udviklingsforstyrrelser (autisme). Ofte har børnene supplerende diagnoser som OCD, ADHD, mental retardering samt sansemotoriske og følelsesmæssige vanskeligheder. Flere af børnene har kommunikative vanskeligheder med intet eller begrænset sprog.
Alle børn har i varieret grad brug for støtte og guidning i dagligdagen.
Formål
Himmelev Behandlingstilbud skal sammen med den interne skole give et specialiseret og integreret behandlingstilbud, så barnet kan udvikle sig til den bedst mulige livskvalitet i voksenlivet.
Himmelev skaber miljøer, der fremmer trivsel, læring og udvikling for barnet/den unge – individuelt og i fællesskaber. Vores ydelse består i, at vi tilrettelægger et tilpas forenklet miljø og skaber tillidsfulde relationer med udgangspunkt i hvert enkelt barns ressourcer og interesser.
Faglig tilgang
Overordnet tager den faglige tilgang udgangspunkt i at skabe overskuelige, genkendelige og trygge miljøer for børnene og de unge. Således kan barnet udvikle sig indenfor de mål anbringende kommune har beskrevet i barnets plan / Ungeplanen. Vores hjørnesten er:
- Tilpas forenkling
- Narrativ tankegang
- Marte Meo
- Miljøterapeutisk tilgang
Pædagogisk tilgang
Børnenes behov for struktur, forudsigelighed og visuel guidning tilgodeses gennem klassisk autismepædagogiske tilgange. På grund af børnenes komplekse vanskeligheder kan disse tilgange ikke stå alene, men suppleres af Himmelev-modellen med tilpas forenkling og vedholdende relationsarbejde.
Ved hjælp af tilpas forenkling skabes et miljø omkring barnet, hvor alle faktorer tænkes ind og afstemmes i forhold til hinanden for at tilbyde det rette niveau af stimulation og ro. Relationsarbejdet er inspireret af den narrative tilgang og Marte Meo. Vi har fokus på barnets initiativer og gode intentioner, på barnets muligheder for selv at handle og på barnets foretrukne fortællinger.
Støtteniveauer og priser
Himmelev behandlingstilbud har børn/unge på tre støtteniveauer. Støtteniveauet vurderes ud fra en målgruppevurdering, der sker i et samarbejde mellem anbringende kommune og Centergruppen på Himmelev Behandlingstilbud.
Priser 2024 niveau: Priserne er pr. døgn i det antal døgn, der er i året.
- Niveau 1: 4.575,00 kr.
- Niveau 2: 6.064,00 kr.
- Niveau 3: 6.897,00 kr.
Ind imellem ændrer børnene udtryk og det er nødvendigt enten at nedjustere eller opjustere døgntaksten – mindste takst er Niveau 1. Således er der mulighed for at lave en tillægsydelse til Niveau 3, hvis barnet har behov for støtte udover Niveau 3.
Foruden ovenstående har Himmelev Behandlingstilbud også mulighed for at lave en særforanstaltning, hvor døgntaksten skal dække alle udgifter til særforanstaltningen.
Boligerne
Himmelev Behandlingstilbud har tre Boliger. I to af boligerne kan der bo 10 børn og unge i hver og i den sidste bolig kan der bo 2–4 børn og unge. Hvert barn har et værelse med egen gang og badeværelse. Huset er bygget støjdæmpet og opdelt, så barnet/den unge kan være skærmet i forskellige grader.
Beliggenhed
Himmelev Behandlingstilbud ligger i Hvalsø midt mellem Bistrupskoven og Hvalsø bymidte. Der er mulighed for offentlige transportmidler ved bus og tog.
Medarbejderne i boligerne
I boligerne arbejder pædagoger, social- og sundhedsassistenter samt medhjælpere.
Praktisk personale
Himmelev Behandlingstilbud har ansat praktiske personale såsom rengøringsassistenter og pedeller.
Det tværfaglige samarbejde
Boligerne har et tværfagligt samarbejde med Himmelevs øvrige faggrupper omkring det enkelte barn. De øvrige faggrupper er:
- Lærere
- Psykologer
- Socialrådgiver
- Fysioterapeut/ergoterapeut.
Boligerne indgår i den løbende systematiske vurdering af barnets individuelle udvikling, så udvikling og vanskeligheder kan identificeres.
Eksterne samarbejdspartnere
Det tværfaglige samarbejdsteam omkring hvert barn har kontakt med flere af følgende eksterne samarbejdspartnere:
- Anbringende kommune
- PPR i Lejre kommune herunder talepædagog
- Børnepsykiatriske afdelinger
- Hospitalsafdelinger i forbindelse med fysiske sygdomme såsom epilepsi
- Tandlæger, både den kommunale tandpleje og tandlægeafdelinger på hospitaler
- Fritidsaktivitet af forskellige slags – bueskydning, spejder, computer samt ridning
- UU-vejledningen i Lejre kommune
- UU-vejledning i anbringende kommune
- Skoler, der tilbyder ungdomsuddannelser, hvor de ældste beboere går efter endt grundskole.
Kompetenceudvikling af personalet
Introkursus ved ansættelse, indhold:
- Etik, værdier og organisation
- Autismediagnosen
- Behandlingstilgang
- Strukturpædagogisk tilgang og andre aftalte metoder
- Narrativ tilgang
- Forældresamarbejde og lovgivning
- Skole, dagtilbud og tværfagligt samarbejde
- Magtanvendelse, medicin, utilsigtet hændelse, Sensum One i forhold til medicin/sundhed og magtindberetning
- Marte Meo og legetræning
- Personaleforhold, arbejdsmiljø, beredskabsplaner
- Kvalitetsmodel/retningsgivende dokumenter og tilsyn
- Sensum One
Løbende er der tema-eftermiddage og fælles kurser omkring formidling af ny viden indenfor vores område, pædagogik, magtanvendelser, narrativ tankegang, arbejdsmiljø og andet. Himmelev Behandlingstilbud deltager i forskning fra formulering af emnet til slutrapportering og formidlingen. Der skrives artikler for at bidrage til at viden om børn med autisme udvikles og deles.
Der er supervision individuelt og/eller i gruppe.
Anbringelses-indhold
- Nødvendig omsorg i form af god og stabil socialpædagogisk voksenkontakt.
- Sikre den nødvendige socialpædagogiske behandling gennem en generel støtte til den fysiske, emotionelle og sociale udvikling.
- Nødvendig praktisk hjælp, såsom kost, lomme- og tøjpenge, transport, sundhedspleje og adgang til samfundets øvrige tilbud.
- Personlig hjælp og pleje.
- Løbende systematisk vurdering af barnets individuelle udvikling, så vanskeligheder kan identificeres.
- I forbindelse med den systematiske vurdering skal det vurderes, om der er behov for særlige interne eller eksterne tilbud - såsom psykolog, herunder psykologisk test og legeterapi, fysioterapi, talepædagog eller andet.
- Udforme detaljerede behandlingsplaner med udgangspunkt i barnets plan/unge plan, som er modtaget fra kommunen.
- Socialfaglig rådgivning og socialfagligt samarbejde mellem familien, barnet eller den unge, anbringende kommune, Himmelev og andre samarbejdspartnere, eksempelvis Ungdommens Uddannelsesvejledning, uddannelsessteder og sundhedsvæsen/børne- og ungepsykiatri.
- Vores tilbuds omfang er afhængig af det enkelte barn/den enkelte unges behov ud fra en konkret vurdering.
- Forældresamarbejde, støtte til barnets/den unges kontakt og relation til familien og i denne forbindelse omsorg til forældrene.
- Et møbleret værelse med eget bad.
Metoder i miljøet tilrettelægges efter det enkelte barn og kan indeholde:
- Legetræning – Play Projekt
- Narrative metoder
- Kognitive metoder
- Tydelige og genkendelig struktur
- Visualisering
- Tilpas forenkling
- Marte Meo-forløb.
Behandlingsmødecyklus
For alle børn/unge på Himmelev Behandlingstilbud er der en årscyklus af behandlingsmøder. To gange om året afholder Himmelev Behandlingstilbud møde med forældre, anbringende kommune og Lejre kommunes PPR, hvor mål og delmål vurderes og aftales (handleplansmøde og statusmøde).
Internt afholdes tre behandlingsmøder med deltagelse af det tværfaglige team bestående af det pædagogiske personale fra skole og bolig, psykolog, socialrådgiver samt boligens daglige leder. Behandlingsmøderne tager udgangspunkt i de mål og delmål, der aftales med forældre og anbringende kommune på det årlige handleplansmøde. Delmål beskrives og indsats samt metode bliver drøftet og evalueret hen ad vejen.
Himmelev laver en skriftlig status (ICS/VUM) til handleplansmødet og en kort beskrivelse af arbejdet med mål og delmål til statusmøde.
Forældre/værge
Det er væsentligt for barnet/den unge, at forældre og Himmelev Behandlingstilbud har et tæt og givtigt samarbejde. Vi oparbejder en fælles forståelse for barnet/den unges evner, færdigheder, udviklingspotentialer og mål.
Det tværfaglige samarbejdsteam omkring det enkelte barn mødes med forældrene efter behov og ved mindst to forældresamtaler om året. Her deler vi erfaringer med barnet ud fra elevplanen samt de mål og delmål, som er besluttet sammen med anbringende kommune.
Forældrene er også med ved de to møder, der er hvert år med anbringende kommune og Lejre Kommunes PPR. Foruden mødevirksomhed orienteres forældrene om barnets dagligdag gennem telefonopkald og mails.
Forældre og anden familie er velkomne på besøg hos barnet. Vi aftaler det altid i forvejen, så barnets dagligdag er struktureret i forhold til besøg. Såfremt besøget ligger ved spisetid er forældre og andre velkomne til at spise med.
For hvert enkelt barn aftales weekend- og feriebesøg hos familien. Det kan således være meget forskelligt hvor meget det enkelte barn er hjemme. For nogle børn er der aftalt dagsbesøg hos forældre. Som udgangspunkt henter og bringer forældrene selv børnene og der er mulighed for at søge kørselsgodtgørelse hos anbringende kommune. I sjældne tilfælde køres barnet af taxa eller af personalet fra Himmelev.
Kæledyr
Det er ikke muligt at medbringe kæledyr på Himmelev.
Tilsyn
Socialtilsyn Øst fører tilsyn med Himmelev Behandlingstilbud
Se Himmelevs tilsynsrapporter via dette link
Anbringende kommune fører tilsyn med det enkelte barns ophold, hvilket gøres med to årlige børnesamtaler samt den beskrevet mødevirksomhed.
Dokumentation
Himmelev Behandlingstilbud bruger det digitale journalsystem Sensum One. Dagligt dokumenteres omkring børnenes individuelle mål og delmål, udlevering af medicin samt hændelser for det enkelte barn. En gang om året laves en ICS statusudtalelse sammen med den interne skolen. For unge over 18 år laves en VUM-udtalelse en gang om året.
Opfølgning
Det pædagogiske personale holder løbende møder, hvor pædagogisk praksis omkring det enkelte barn drøftes og justeres. En gang om ugen eller hver 14. dag holdes personale- og behandlingsmøder, hvor behandlingsmæssige forhold drøftes, herunder daglig pædagogisk praksis.
Der er daglig overlap i boligen, hvor aktuelle problemstillinger og aftaler afklares.
Sociale støttebehov og ydelser
Himmelev har børn/unge i forskellige aldre boende, hvorfor der hele tiden vil være behov for at støtte og guide. Børnenes behov er afhængig af alder, udviklingstrin og handicappets udtryk. Det er derfor ikke muligt at formulere en helt præcis beskrivelse af støttebehovet på de forskellige takstniveauer.
Sundhedsydelser og medicin
Individuel støtte:
Barnet får udleveret lægeordineret receptpligtig medicin 1 – 5 gange dagligt. Medicinen bliver doseret af boligens medicinansvarlige. Al medicin skal være dokumenteret fra lægen – dette gælder også naturmedicin og kosttilskud. Himmelev er knyttet til FMK – fælles medicinkort Barnet ledsages til:
- Læge
- Tandlæge
- Psykiater
- Sygehus
- Øjenlæge
- Ridefysioterapi
- Fodplejer.
Psykisk støttebehov
Himmelevs pædagogiske indsats tager afsæt i:
- Niveau 1: Verbal guidning.
- Niveau 2: Verbalguidning men også konkret hjælp.
- Niveau 3: Barnet er afhængig af medarbejderens fulde hjælp eller har brug for intensiv pædagogisk støtte over længere tid.
Himmelev har børn i forskellige aldre boende, hvorfor der hele tiden vil være behov for at støtte og guide. Børnenes behov er afhængig af alder, udviklingstrin og handicappes udtryk. Det er derfor ikke muligt at formulere en helt præcis beskrivelse af støttebehovet på de forskellige takstniveauer.
Individuel støtte:
- Alle børn støttes individuelt gennem motiverende samtaler med medarbejderne i for hold til forståelse af sociale kontekster, selvopfattelse og erkendelse af de udfordringer, som barnet har.
- Der tilbydes ugentligt støtte til de unge i forhold til egen seksualitet.
- Der ydes ugentligt støtte til kontakt og interaktion med barnets pårørende og netværk.
Støtte i grupper:
Børnene støttes dagligt i grupper i forbindelse med måltider eller ved andre fællesarrangementer. Eksempler kan være at:
- Udvikle sociale færdigheder
- Forståelse for samfundsformer
- Undgå isolation
- For at danne netværk med bofæller med flere.
Fysiske støttebehov og ydelser
Individuel støtte:
- Der ydes støtte til soignering/personlig hygiejne - for eksempel barbering og tandbørstning dagligt.
- Der ydes støtte til at få klippet negle efter behov.
- Der ydes daglig støtte til bad, hårvask med videre.
- Der ydes støtte til bleskift efter behov.
Brugerinddragelse/selvbestemmelse
Dagligt støttes barnet til selvstændigt at være medbestemmende og selvbestemmende i eget liv. Barnet inddrages i beslutninger for eget liv, men også for fællesskabet, ved husmøder og i ungesamtaler. Barnet vil få tilpassede krav, aktiviteter og muligheder opstillet, således at det kan understøttes i at vælge til og fra efter lyst og behov.
Inklusion og ledsagelse
Individuel støtte:
- Ledsagelse til skole
- Læge efter behov
- Psykolog/psykiater ved behov
- Ugentligt indkøb.
Alle børn ledsages som udgangspunkt til aktiviteter, der foregår uden for Himmelev. Barnet har mulighed for at deltage i aktiviteter i fritiden, som de selv har valgt. Dette beror på en faglig vurdering i forhold til, om ledsagelse er påkrævet hele tiden eller kun i opstarten. Fritidsaktiviteter, der kræver fuld hjælp af medarbejderen, kan pågås ugentligt ved behov.
Der er koloni og weekendture.
Derudover tilbyder vi forskellige aktiviteter på Himmelev, blandt andet:
- Køkkenaktiviteter
- Sang
- Kreative aktiviteter
- Bålaktiviteter
- Spil
- Musik
- Film
- Motionsrum
- Snoezelrum
- Go-cart
- Klatring
- Boldspil.
Derudover tilbyder vi deltagelse i arrangementer i nærområdet - eksempelvis markeder, skovture, byture med mere.
Beskrivelse af støttebehov
Egenomsorg - ICS
- Niveau 1: Let til moderat støtte
- Niveau 2: Omfattende støtte
- Niveau 3: Meget omfattende/fuldstændig støtte.
Af- og påklædning
- Niveau 1: Klarer det selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have hjælp til at tage tøj af og på.
- Niveau 3: Kan ikke sørge for sig selv og skal konkret hjælpes.
Vask
- Niveau 1: Klarer det selv eller skal verbalt støttes.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal i visse situationer have omfattende støtte igennem hele processen.
- Niveau 3: Skal støttes igennem hele processen.
Kropspleje
- Niveau 1: Klarer sig selv eller skal guides verbalt eller med pictogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal i visse situationer have omfattende støtte igennem hele processen.
- Niveau 3: Skal støttes igennem hele processen.
Madlavning
- Niveau 1: Kan klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan i visse tilfælde være med til madlavning, men kun ved afgrænsede opgaver. Skal have fuldstændig støtte.
Spisning
- Niveau 1: Klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan ikke sørge for sig selv og skal konkret hjælpes.
Skal have fuldstændig støtte.
Drikke
- Niveau 1: Klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan ikke sørge for sig selv og skal have fuldstændig støtte.
Toiletbesøg
- Niveau 1: Klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan ikke sørge for sig selv og skal have fuldstændig støtte.
Rengøring/Tøjvask/Oprydning
- Niveau 1: Klarer sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan være med, men kan på ingen måde varetage disse opgaver selvstændigt. Skal have fuldstændig støtte.
Indkøb/Økonomi
- Niveau 1: Kan klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt eller med piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan være med på indkøb, men kan på ingen måde handle på egen hånd. Skal have fuldstændig støtte.
Transport
- Niveau 1: Kan klare sig selv eller skal guides verbalt eller med piktogrammer.
- Niveau 2: Skal guides verbalt og have piktogrammer. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan ikke begå sig i trafikken og er helt afhængig af andre. Skal have fuldstændig støtte.
Skole/Dagtilbud
- Niveau 1: Kommer i skolen/dagtilbuddet hver dag og stiller ikke spørgsmålstegn ved det. Bliver ledsaget i skole.
- Niveau 2: Har brug for hjælp i form af vejledning til at kunne motiveres til et stabilt fremmøde i skolen. Har brug for omfattende støtte.
- Niveau 3: Kan ikke forlade boligen for at gå i skole/dagtilbud. Skal have fuldstændig støtte.
- Niveau 1: Let til moderat støtte
- Niveau 2: Omfattende støtte
- Niveau 3: Meget omfattende/fuldstændig støtte.
Selvregulering (Evne til at forvalte indre uro, affekt og frustrationer)
- Niveau 1: Kan ofte regulere følelser og frustrationer men har brug for let støtte til at udvikle følelses- og frustrationsberedskabet yderligere.
- Niveau 2: Kan indimellem regulere egne følelser og frustrationer men har brug for omfattende støtte til at udvikle følelses- og frustrationsberedskabet yderligere.
- Niveau 3: Har meget svært ved at regulere følelser og frustrationer og har brug for meget omfattende støtte til at udvikle følelses- og frustrationsberedskabet yderligere.
Selvopfattelse (Identitet, egenskaber, færdigheder, forståelsen af andre mennesker)
- Niveau 1: Udtrykker ofte en forståelse af egne handlemuligheder i relation til sig selv og omverdenen. Har brug for let støtte til konsolidering og fortsat udvikling af egne handlemuligheder.
- Niveau 2: Udtrykker indimellem en forståelse af egne handlemuligheder i relation til sig selv og omverdenen. Har brug for omfattende støtte til konsolidering og fortsat udvikling af egne handlemuligheder.
- Niveau 3: Udtrykker sjældent en forståelse af egne handlemuligheder i relation til sig selv og omverdenen. Har brug for meget omfattende støtte til konsolidering og fortsat udvikling af egne handlemuligheder.
Indsnævret repetitiv adfærd/sanseforstyrrelser (sansesarthed, ufleksibel adfærd)
- Niveau 1: Kan ofte håndtere ændringer i hverdagen og har brug for let støtte til at fastholde og udvikle fleksibiliteten.
- Niveau 2: Kan indimellem håndtere ændringer i hverdagen og har brug for omfattende støtte til at udvikle fleksibilitet.
- Niveau 3: Kan sjældent håndtere ændringer i hverdagen og har brug for meget omfattende støtte til at udvikle fleksibilitet.
- Niveau 1: Let til moderat støtte
- Niveau 2: Omfattende støtte
- Niveau 3: Meget omfattende støtte.
Udadrettet adfærd – verbalt og fysisk
- Niveau 1: Kan ved frustration vise en verbal udadrettet adfærd. Ses sjældent fysisk.
- Niveau 2: Kan ved frustration vise en verbal og/eller fysisk udadrettet eller selvdestruktiv adfærd. Skal have omfattende støtte.
- Niveau 3: Viser ofte frustration med fysisk udadrettet eller selvdestruktiv adfærd. Skal have fuldstændig støtte.
Behov for struktur, visualisering, forudsigelighed og forberedelse.
- Niveau 1: Kan fungere uden visuel struktur, men kan også have gavn af visuel struktur. Kan tåle ændringer.
- Niveau 2: Har omfattende brug for støtte til strukturering af hverdagen.
- Niveau 3: Har brug for fuldstændig støtte til strukturering af hverdagen.
Kommunikation
- Niveau 1: Kan ofte kommunikere udmærket, men kan overse/misforstå betydningen af andres intentioner i deres kommunikation og må støttes i dette.
- Niveau 2: Indimellem er det nødvendigt med omfattende hjælp til kommunikation med andre mennesker. Ofte opstår der misforståelser af sproglig eller emotionel art.
- Niveau 3: Har meget svært ved verbal og nonverbal kommunikation og skal altid have fuldstændig støtte til dette.
Socialt samspil
- Niveau 1: Kan interagere med omverdenen, men med usikkerhed og trækker sig ofte. Har brug for støtte for at interagere fortsat.
- Niveau 2: Interagerer især med kendte personer og skal have støtte i fortsat kontakt. Interagerer ukritisk i forhold til ukendte personer og skal guides til passende adfærd.
- Niveau 3: Ofte afsondret i egen verden, men kan hjælpes til interaktion med andre mennesker. Eller kan være socialt intimiderende overfor andre mennesker. Har brug for fuldstændig støtte i alle sociale sammenhænge.
Opdateret fredag den 13. dec. 2024