Gå til indhold

Hvad laver Himmelev?

Himmelev tilpasser miljøer, der fremmer trivsel, udvikling og læring for barnet og den unge - individuelt og i fællesskaber.

Bidrag til kerneopgaven:

  • Pædagogisk personales bidrag til kerneopgaven: Vi understøtter børnenes trivsel, udvikling og læring ved at tilbyde et tilpas forenklet miljø.
  • Vi samarbejder internt på afdelingen, tværfagligt på institutionen og eksternt med forældre og andre samarbejdspartnere.
  • Vi dokumenterer det pædagogiske arbejde og barnets udvikling.

Lærerfagligt/skolefagligt personales bidrag til kerneopgaven:

  • Vi skaber læringsrum hvor eleverne får lyst til at gå i skole.
  • Vi skaber læring ud fra det enkelte barns kognitive niveau.
  • Vi skaber sociale fællesskaber med plads til individet.

Praktisk gruppes bidrag til kerneopgaven:

  • Vi løser vores opgaver i en hensigtsmæssig rækkefølge så det passer ind i børnenes hverdagsliv.
  • Vi er i dialog med pædagoger, lærere, forældre og børnene om vores opgaveløsning.
  • Vi har blik for børnenes særlige kommunikationsmåder og respekterer deres grænser og privatsfære.

Administrationens bidrag til kerneopgaven:

  • Vi træffer beslutninger i forhold til at holde den røde tråd i behandlingsarbejdet.
  • Vi fungerer som interne og eksterne buffere og koordinatorer.
  • Vi løser administrative opgaver som understøtter behandlingsarbejdet.

Vision

Himmelev vil være forældrenes og kommunernes foretrukne valg.

Værdier

  • Individuelle hensyn
  • Nærvær
  • Tillid
  • Ansvarlighed
  • Anerkendelse.

I hverdagen viser de sig ved det, vi kalder de levede værdier:

  • Vi sætter barnet i centrum.
  • Vi skaber et tilpas forenklet miljø.
  • Vi retter på omgivelserne ikke på barnet.
  • Vi stiller os til rådighed for barnets udvikling.
  • Vi gør os fortjent til barnets opmærksomhed.
  • Vi skaber samarbejde og tillidsfulde relationer.
  • Vi allierer os med barnet imod problemet.
  • Vi ved, alle gør det bedste, de kan.
  • Vi fortæller foretrukne fortællinger.
  • Vi ser problemet som problemet.
  • Vi ser og anerkender initiativer.
  • Vi ser mennesket som aktivt handlende i eget liv.